خبرین اولسون!

یئنی‌لیک‌لر

رایزنی امیرعبداللهیان و حدادعادل برای توسعه زبان فارسی در خارج از ایران

+0 به یه ن
رایزنی امیرعبداللهیان و حدادعادل برای توسعه زبان فارسی در خارج از ایران


وزیر امور خارجه در دیدار با حداد عادل، در جریان آخرین وضعیت فعالیتهای گسترده بنیاد سعدی در حوزه گسترش زبان فارسی در خارج از کشور قرار گرفت و در خصوص برنامه‌های قابل اجرا در این حوزه به بحث و تبادل نظر پرداخت.
به گزارش ایسنا، در این ملاقات، وزیر امور خارجه ضمن تقدیر از شخصیت دانشمند و ممتاز علمی و ادبی دکتر حداد عادل، از سالها فعالیت‌ هدفمند و تاثیرگذار و همچنین خدمات ماندگار ایشان در عرصه‌های مختلف فرهنگ و تمدن ایران قدردانی نمود.
امیرعبداللهیان  با تاکید بر اهمیت گسترش زبان فارسی در خارج از کشور به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی اقتدار تمدنی جمهوری اسلامی ایران، ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به نقش منحصربفرد زبان فارسی در معرفی فرهنگ، تمدن و تاریخ غنی کشورمان، فعالیتهای بنیاد سعدی در این رابطه را بسیار ارزشمند دانسته و بر آمادگی همه جانبه وزارت امور خارجه جهت ارائه هر گونه تسهیلات در توسعه زبان فارسی در خارج از ایران تاکید نمود.
حداد عادل نیز در این دیدار ضمن تشریح فعالیتهای بنیاد سعدی در امر آموزش، ترویج و استاندارد سازی زبان فارسی در سطح بین المللی و همچنین تدوین کتب آموزش زبان فارسی متناسب با کشورهای مختلف، اقدامات این بنیاد را به منظور ارائه مدلی واحد و علمی در شناساندن ادبیات غنی زبان فارسی، موفقیت آمیز ارزیابی کرده و با قدردانی از کلیه اقدامات و همکاری‌های وسیع صورت گرفته از جانب وزارت امورخارجه، برخی انتظارات و درخواستها از دستگاه دیپلماسی کشور در امر توسعه هرچه بیشتر زبان فارسی را مطرح نمود.
منبع:  ایسنا



آچار سؤزلر : ایران,

ممکن است مثل ونزوئلا شویم

+0 به یه ن


جمشید عدالتیان اقتصاددان در گفتگو با مستقل:

ممکن است مثل ونزوئلا شویم

امیرحسین جعفری/خبرنگار
خبر های جدید بیانگر شرایط حاد اقتصادی و گسترش تورم در ماه‌های آینده است بخصوص اگر برجام به سرانجام مناسب خود نرسد قیمت دلار و تورم افزایش سنگینی خواهد داشت که طبقات فرودست جامعه را بیش از همه تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد. زندگی و معیشت مردم به تحریم و مذاکره‌ گره خورده و در صورت توقف تحریم‌ هم نمی‌توان انتظار بهبود سریع اقتصاد را داشت. جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با جمشید عدالتیان اقتصاد‌دان که مشروح آن را می‌خوانیم:
این گزاره که ایران در حال ورود به یک تورم بی‌سابقه در تاریخ خود است تا چه میزان صحیح است؟وضعیت تورمی فعلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این سابقه به گذشته نیز برمیگردد ما بالای ۵۶ درصد تورم نیز در دوران آقای رفسنجانی داشته‌ایم و شاید تورم لجام گسیخته غیرقابل کنترل باشد. واقعیت امر این است که تورم شدید است و رشد آن نیز بالاست و این می‌تواند برای اقتصاد خطرناک باشد و در صورت عدم کنترل دچار مشکلاتی مانند کشورهای آمریکا جنوبی می‌شویم ولی من فکر نمی‌کنم تورم به آن مقدار برسد، اما ۵۰ درصد تورم نیز قابل پیش بینی و خطرناک و بی‌سابقه است و نشانه‌ای در جهت کنترل تورم از سوی دولت دیده نمی‌شود. تقریبا می‌توان گفت تورم در حال رشد است و اثری از اقدام مجلس و دولت در جلوگیری از تورم دیده نمی‌شود. منتظریم تیم اقتصادی دولت برنامه خود را اعلام کند بخصوص رئیس جدید بانک مرکزی سیاست‌های خود را اعلام کند. 



آردینی اوخو / ادامه مطلب

آچار سؤزلر : ایران,

پاشینیاندان ایران اعتیرافی: "1990-جی ایل لرده ایرانین یاردیمی اولماسایدی، مغلوب اولاردیق "

+0 به یه ن

 

 پاشینیاندان ایران اعتیرافی: 

"1990-جی ایل لرده ایرانین یاردیمی اولماسایدی، مغلوب اولاردیق "

  ائرمنیستانین باش ناظیری نیکول پاشینیان سون دؤنمده یاخین علاقه‌لر قوردوقلاری ایرانلا باغلی آچیقلاما وئریب.     

  Avropa.info خبر وئریر کی، ایران و ائرمنیستانین ایکی موتفیق اولدوغونو قئید ائدن پاشینیان،  "ائرمنیستان 1990 -جی ایل‌لرده ایرانین دستگینی هئچ واخت اونوتمایاجاق" ، دئییب. 

  پاشینیان لیتوا ائرمنی جمعیتی نین توپلانتیسینداکی چیخیشیندا  "ائرمنیستان هئچ واخت ایرانا قارشی هوجومدا و سوء -قصدده اورتاق اولمایاجاق. ایرانلا علاقه‌لریمیز و موتفیق‌لیگیمیز بیزیم اوچون چوخ اؤنملی‌دیر. 1990-جی ایل‌لرده اؤلکه‌میز چوخ چتین وضعیتده ایدی و ایران بیزه کؤمک ائتدی. اونلارین یاردیمی اولمادان بیز مغلوب اولا بیلردیک. بو یاخشی‌لیق‌لاری اونوتماق اولماز، ایرانا مینتداریق" ، دئیه بیلدیریب. 



آردینی اوخو / ادامه مطلب

آچار سؤزلر : ارمنستان, ایران, آذربایجان, تورکجه,

ایرانا زنگه‌زور دهلیزی ایله باغلی ساده ایضاح: سؤز صاحیبی ‌ تهران یوخ، باکی‌دیر!

+0 به یه ن

ایرانا زنگه‌زور دهلیزی ایله باغلی ساده ایضاح:

 سؤز صاحیبی ‌ تهران یوخ، باکی‌دیر! 

  ایران دؤولتی بؤلگه‌میزده یارانمیش یئنی رئال‌لیق‌لاری قبول ائتمه‌مکله ثابیت‌لیگین علئیهینه یؤنلمیش یانلیش سیاسی تبلیغاتینا هله ده داوام ائدیر. گؤرونور، بؤلگه‌ده‌کی موناقیشه‌لرین باشا چاتماسی، ایرتیباطاتین‌ آچیلماسی، بیر سؤزله دینج حیات و صولحون ایناملا برقرار اولماسی ایرانین ماراقلارینا خیدمت ائتمیر. عکس حالدا هئچ بیر ایستیدال‌لا ایرانین  " مهریبان قونشولوق "دان دم ووردوغو موحیطده بو جور تضادلی فیکیرلر سسلندیرمه‌سینی و ضید مؤوقئع نوماییش ائتدیرمه‌سینی اساسلاندیرماق مومکون دئییل. 

  ایران دؤولتی نین ماراق‌لارینی مودافیعه  ائدن مطبوعات اورقان‌لاری ایسه بو تضادلی مؤوقعیین نوماییشینده اؤن سیرالاردا دایانیر. ایران مطبوعاتی عینادلا زنگه‌زور دهلیزی‌نین یارادیلماسی‌نین علئیهینه چیخیش‌لاری تیراژلاماغا داوام ائدیر. بو جور تخریبات کاراکترلی یازی‌لاردان بیرینده زنگه‌زور دهلیزی‌نین یارادیلماسی ایله باغلی هئچ بیر راضی‌لاشمانین اولمادیغی ایدیعا ائدیلیر. عئینی یازیدا 10 نوامبر بیاناتینا ایستیناد اولونسا دا، یا ریاکارلیق، یا دا سیاسی ساوادسیزلیق اونون دوزگون تحلیل اولونماسی نین قارشیسینی آلیر. بئله‌لیکله، ایران اطلاعاتی تحریف ائتمکله اؤزو اوچون تهلوکه‌نین اولماسی باره ده صونعی تصوّور فورمالاشدیرماغا جهد گؤستریر. 

   



آردینی اوخو / ادامه مطلب

آچار سؤزلر : تورکجه, آذربایجان, ایران,

یک مقام ایرانی برای رایزنی با ارمنستان جهت ساخت جاده به ایروان می‌رود

+0 به یه ن

یک مقام ایرانی برای رایزنی با ارمنستان جهت ساخت جاده به ایروان می‌رود

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران برای رایزنی درباره تکمیل راه ارتباطی این کشور به ایروان، 

عازم ارمنستان می‌شود.

تهران/ خبرگزاری آناتولی

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران همراه با هیات فنی و مهندسی برای تصمیم‌گیری در مشارکت ایران در ساخت جاده در ارمنستان، عازم این کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ایران در صدد این است تا با مشارکت در تکمیل جاده تاتو، مسیر دیگری جایگزین جاده گوریس – قاپان شود. تکمیل جاده تاتو که تنها کمتر از 15 کیلومتر از آن باقی مانده، به این معنا است که ایران بدون نیاز به ورود به آذربایجان به ارمنستان می‌رسد و از آنجا به روسیه و اروپا متصل می‌شود.



آردینی اوخو / ادامه مطلب

آچار سؤزلر : ایران, ارمنستان,

روزنامه همدلی: اظهارات الهام علی اف علیه ایران با واکنش های بسیاری روبه رو شد

+0 به یه ن

 

اظهارات الهام علی اف علیه ایران با واکنش های بسیاری روبه رو شد

قدرنشناسی باکو


همدلی| محســن رفیق: لفاظی های رئیس جمهــور آذربایجان در مورد ایــران، همچنان با واکنش های گسترد ه ای از سوی برخی مسئوالن سیاســی و همچنین مردم روبه رو شده است. در حالی که در روند جنگ آذربایجان با ارمنســتان در مناقشــه قره باغ، مقام هــای ایرانی از مواضع آذربایجان حمایت کرده و حتی چند تن از ائمه جمعه شــهرهای آذری زبان هــم در حمایت از جمهوری آذربایجان، خطابه هایی سر داده بوده اند، اما به نظر می رسد باکو در ازای همراهی و سپاس، میل به ناســازگاری با تهران دارد. آذربایجان، راه را بر کامیون داران ایرانی مســیر ارمنستان بسته است. از آنان طلب عوارضی جدید می کند. چند کامیون دار ایرانی را بازداشت کرده است و در گامی پیشتر، از مانور نظامی ایران در درون مرزهای خود با تعابیری عجیب یاد می کند. این در حالی است که باالترین مقام سیاسی این کشور یعنی رئیس جمهور این کشور در همراهی با برخی نمایندگان مجلس در این کشور، این روزها با برخی عباراتی نسنجیده در مورد ایران سخن گفته اند و به عقیده بسیاری از ناظران سیاســی، بیشتر از حد خود، سخن رانده اند. الهام علی اف، که در اصل با حمایت اردوغان توانسته اســت منطقه مورد اختالف با ارمنســتان یعنی قره باغ را به تصرف درآورد، روز یکشــنبه در اظهاراتی توهین آمیز در مورد مانور نظامی ایران، اعالم کرد: "این یک رویداد بســیار تعجب آور است. این حق حاکمیتی آن ها است، امــا چرا حــاال و چرا در مرز ما؟ چــرا زمانی که ارامنه در جبرائیل، فضولی و زنگالن بودند، چنین رزمایش هایی در کار نبود؟ چرا پس از آزادسازی ایــن زمین ها پس از 3۰ســال اشــغال برگزار می شود؟" او همچنین با اتهام زنی به ایران گفت: "این اولین باری نیست که کامیون های ایرانی به صورت غیرقانونی به منطقه قره باغ سفر می کنند. این چیزی است که به طور مداوم در جریان دوران اشغال قره باغ توسط ارمنستان رخ می داده است." از سوی دیگر یک نماینده مجلس آذربایجان نیز در سخنانی علیه ایران، گفته بود: "ایران را از نقشه جهانی حذف می کنیم، ایران را تجزیه و به تمام نقاط ایران پرچم ترک را می‌زنیم."



آردینی اوخو / ادامه مطلب

آچار سؤزلر : ایران, آذربایجان, قره باغ,