خبرین اولسون!

یئنی‌لیک‌لر

رضا شاه پهلوی؛ موسس ایران نوین و بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد! +تصاویر

+0 به یه ن

رضا شاه پهلوی؛ موسس ایران نوین و بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد! +تصاویر

رضا شاه پهلوی نخستین پادشاه پهلوی و از مشاهیر ایران بود که روز ۲۴ اسفند ۱۲۵۶ در آلاشت سوادکوه از توابع استان مازندران به دنیا آمد و روز ۴ مرداد ۱۳۲۳ در حالی که دوران تبعید خود در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی را می‌گذراند، درگذشت.

 رضا شاه

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: «به طور کلی او دهقانان، ایلات و عشایر و کارگران را از پای در آورد و از زمینداران مالیات‌های سنگین گرفت. در حالی که فعالیت‌هایش طبقه جدیدی از سرمایه‌داران، تجار، صاحبان انحصار، پیمانکاران و آقازاده‌ها را به ثروت رسانده بود، تورم، مالیات و مسائلی از این دست، سطح زندگی توده‌ها را پایین آورد.» (آرتور میلسپو_آمریکایی‌ها در پرشیا)

زندگینامه رضا شاه پهلوی

رضاخان پهلوی در ۲۴ اسفند سال ۱۲۵۶ در سوادکوه مازندران به دنیا آمد. پدرش عباسعلی داداش بیگ از بزرگان و متنفذان سوادکوه بود و مادرش، نوش آفرین آیرملو، از مهاجران قفقازی گرجستان بود که در دوره قاجار به همراه خانواده‌اش به ایران آمده بودند.

در بدو تولد پدرش را از دست داد و همراه با مادرش به تهران آمدند. کودکی او در محله سنگلج تهران در فقر و تنگدستی گذشت. در چهارده سالگی به تشویق دایی‌اش وارد قوای قزاق شد و در سال‌های انقلاب مشروطه مدتی نگهبان سفارت آلمان بود.



آردینی اوخو / ادامه مطلب

آچار سؤزلر : ایران,

چرا پوتین به دونباس چشم دوخته است؟

+0 به یه ن

چرا پوتین به دونباس چشم دوخته است؟

ارتش روسیه با عقب‌نشینی از کی‌یف دوباره سازماندهی شده و حملات خود را در شرق اوکراین در منطقه دونباس متمرکز کردهاست. چرا دونباس برای روسیه اهمیت دارد و پوتین همیشه از لوهانسک و دونتسک سخن می‌گوید؟

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید جنگ دونباس آغاز شده است. مسکو اوایل آوریل به طور ناگهانی نیروهای خود را از منطقه کی‌یف پایتخت خارج کرد. ظاهراً این اقدام به منظور متمرکز کردن ارتش  روسیه در دونباس واقع در شرق اوکراین بوده است.

اما چرا دونباس برای پوتین اهمیت دارد و چرا این منطقه نسبت به بقیه اوکراین رابطه متفاوتی با روسیه دارد؟



آردینی اوخو / ادامه مطلب

آچار سؤزلر : روسیه, اوکراین,