خبرین اولسون!

یئنی‌لیک‌لر

برآیند تورم و بیکاری در پایان دهه

+0 به یه ن

برآیند تورم و بیکاری در پایان دهه

همشهری، شاخص فلاکت به سبب تک‌رقمی شدن نرخ تورم در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به‌ترتیب به ۱۹.۳ و ۲۰.۳ درصد رسید که پایین‌ترین رقم در طول دهه گذشته به‌حساب می‌آید. با تشدید فشار تحریم‌ها پس از خروج دولت وقت آمریکا از برجام، نرخ تورم در ایران در فاصله سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ روندی صعودی را تجربه کرده است.

ثبت رکورد تازه شاخص فلاکت در پایان قرن ۱۴ خورشیدی به‌رغم تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در نتیجه کاهش نرخ مشارکت، نشان می‌دهد ادامه حیات اقتصاد ایران در تورم بالا، می‌تواند زمینه‌ساز اختلال در شاخص‌های کلان ازجمله نرخ بیکاری، نرخ تورم و شاخص فلاکت باشد و از این منظر اولویت نخست و شاید مهم‌ترین مطالبه مردم از دولت، تلاش برای کاهش نرخ تورم طی سال‌های آینده است.

نقشه شاخص فلاکت در استان‌ها

پایین‌ترین شاخص فلاکت در پایان سال ۱۴۰۰ مربوط به استان تهران و بالاترین هم مربوط به استان آذربایجان غربی است. محاسبات همشهری به استناد نرخ بیکاری و نرخ تورم اعلام شده مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاخص فلاکت در تهران ۴۳.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ بوده که برایند نرخ تورم ۳۷.۶ درصدی و نرخ بیکاری ۶ درصدی این استان است. پس از آن استان سیستان و بلوچستان با نرخ تورم ۳۶.۶ درصدی و نرخ بیکاری ۷.۶ درصدی قرار دارد که با نمره ۴۴.۲ درصد در رتبه دوم کمترین شاخص فلاکت جای گرفته است. استان‌های همدان با شاخص فلاکت ۴۴.۸ درصد، سمنان با ۴۵.۴ درصد، قم با ۴۶ درصد و خراسان رضوی با ۴۶.۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این گزارش می‌افزاید: علاوه بر استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، همدان، سمنان، قم و خراسان رضوی، ۲ استان فارس و خراسان رضوی، شاخص فلاکت پایین‌تر از میانگین کشوری را در پایان دهه ۹۰ تجربه کرده‌اند. شاخص فلاکت در استان فارس ۴۹.۴ درصد و در استان خراسان جنوبی ۴۹.۵ درصد برآورد می‌شود؛ درحالی‌که میانگین شاخص فلاکت سال ۱۴۰۰ ایران ۴۹.۶ درصد، نرخ بیکاری ۹.۴ درصد و نرخ تورم ۴۰.۲ درصد بوده است.



آردینی اوخو / ادامه مطلب

آچار سؤزلر : ایران,

سلچوک بایراکتار آذربایجان تورکجه‌سینده نوروز پایلاشیمی ائدیب

+0 به یه ن
 
 سلچوک بایراکتار آذربایجان تورکجه‌سینده نوروز پایلاشیمی ائدیب  
    
  تورکیه‌نین  " بایکار "  شیرکتی‌نین تکنیکی مودیری سلچوک بایراکتار تویتئر حسابیندا نوروز بایرامی موناسیبتیله آذربایجان و تورکیه تورکجه‌سینده  پایلاشیم ائدیب.  
    
   " باهارین موژده‌چیسی، کؤنول جوغرافیامیزین اورتاق دَیری نوروز بایرامینیز موبارک‌"‌، - بایراکتار یازیب.  



آچار سؤزلر : تورکیه, آذربایجان, تورکجه,