خبرین اولسون!

یئنی‌لیک‌لر

جنجال جدید اردوغان با نقشه "جهان ترک"

+0 به یه ن

 


جنجال جدید اردوغان با نقشه "جهان ترک"

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هدیه‌ای دریافت کرده که در آن بخش‌هایی از ایران، عراق و روسیه به قلمروهای ترکیه ملحق شده است.

 «دولت باغچه لی» رهبر حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه در اقدامی جنجالی، نقشه‌ای را تحت عنوان نقشه «جهان ترک» به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هدیه داد که در آن تمامی قلمروهای کشورهای دیگر را که ترک زبان هستند یا اقلیت‌های ترک و مسلمان دارند، جزء قلمرو کشور ترکیه محسوب کرده است.

 

اقدام باغچه‌لی واکنش رسانه‌های زیادی را به همراه داشت به طوریکه یک رسانه یونانی (To BHMA) در واکنش به این خبر نوشت، این نقشه که ایده‌های نئوعثمانی و مداخلات خارجی اردوغان را به تصویر می‌کشد، فهرست بلندبالایی از کشورهای بالکان و آسیای مرکزی و روسیه تا بخش‌هایی از چین با اقلیت‌های مسلمانان اویغور را به عنوان «سرزمین‌های ترکیه» نمایش می‌دهد و این هدیه‌ای بود که باغچه لی به اردوغان داد.

در این گزارش نوشته شده است که اردوغان سال‌هاست که تلاش می‌کند تا در قومیت‌های ترک و مسلمان را در بالکان و به ویژه بلغارستان و آلبانی تغییراتی را به وجود آورد.

تصویری که در آن نقشه نمایش داده شده است در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا گرفته شده است؛ جایی که اردوغان و باغچه‌لی یک نشست ۴۵ دقیقه‌ای درباره تحولات سیاسی و عملکرد ائتلاف خود برگزار کردند.

در این گزارش همچنین نوشته شده است که اردوغان اغلب خود و ترکیه را به عنوان حامی جهان اسلام در منطقه وسیع‌تری که زمانی تحت سلطه عثمانی بود، معرفی کرده است.

روزنامه «ینی شفق» ترکیه نیز در واکنش به این اقدام جنجالی باغچه‌لی نوشت: «رئیس‌جمهور (رجب طیب) اردوغان و رئیس حزب حرکت ناسیونالیست (دولت) باغچه‌لی، با نقشه جهان ترکیه ژست گرفته‌اند».

از طرف دیگر، روزنامه «ینی آکیت» ترکیه نیز در این خصوص گزارش کرد که باغچه‌لی در جریان نشست با اردوغان، نقشه «جهان ترک» را به رئیس‌جمهور ترکیه هدیه داد؛ نقشه‌ای که جهان را تکان داد.

در این گزارش نوشته شده بود، این نقشه که از دریای آدریاتیک تا چین امتداد دارد، در عناوین روزنامه‌های روسیه نیز قرار گرفت و رسانه‌های روس با انتشار این تصویر گزارش کردند که «این هدیه حاوی یک پیام است».

حزب حرکت ناسیونالیست تصریح کرد که باغچه‌لی این نقشه را طراحی کرده است و در این خصوص اعلام کرد: «باغچه‌لی نقشه جهان ترک را که برای مدت‌ها بر روی آن کار کرده است و به طور ویژه طراحی و ترسیم کرده، بعنوان پرچمی که باید از نسلی به نسل دیگر دست به دست شود، به وجدان ترکی و به خرد بالای ملت ترکیه سپرد».

برخی رسانه‌ها نیز با انتشار تصویر مشترک اردوغان و باغچه‌لی با نقشه جهانی، اعلام کردند که هبر حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه نقشه‌ای را به اردوغان داد که بخش‌هایی از ایران، عراق، روسیه را به قلمروهای ترکیه ملحق کرده است.

این خبر در حالی منتشر شده است که اواخر آذرماه سال گذشته اردوغان، در جریان مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان در باکو که در آن «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان نیز شرکت داشت، بیتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند که واکنش مقام‌های ایران را برانگیخت.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام جنجالی اردوغان در صفحه توئیتر خود نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند».

منبع: انتخاب





آچار سؤزلر : ترکیه,

عصبانیت رسانه‌های ایرانی از چاپ پل خداآفرین روی اسکناس آذربایجان

+0 به یه ن

عصبانیت رسانه‌های ایرانی از چاپ پل خداآفرین روی اسکناس آذربایجان


پل خداآفرین روی اسکناس باکو + عکس

پل خداآفرین روی اسکناس باکو + عکس


جمهوری آذربایجان به تازگی اقدام به چاپ اسکناس ۵۰۰ مناتی به مناسبت یادبود اولین سالگرد جنگ قره‌باغ کرده که تصویری از پل خدا آفرین بر آن نقش بسته است.

به گزارش بانکنوت نیوز، بر اساس بیانیه مطبوعاتی مورخ ۴ نوامبر ۲۰۲۱، این اسکناس ۵۰۰ مناتی یادآور اولین سالگرد پیروزی ارتش آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه قره باغ به رهبری الهام علی اف است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، پل خداآفرین از سال ۱۳۷۶ ثبت آثار ملی ایران شده و اگرچه مالکیت پل خداآفرین مشترک است اما انتشار تصویر آن بر روی این اسکناس جدید را می توان معنادار دانست.

3

 



آردینی اوخو / ادامه مطلب

آچار سؤزلر : آذربایجان, ایران,

اردوغان «نشان جهان تُرک» را به علی‌اف اهدا کرد

+0 به یه ن

اردوغان «نشان جهان تُرک» را به علی‌اف اهدا کرد

رئیس جمهور ترکیه «نشان عالی جهان تُرک» را به نمایندگی از سران این شورا به الهام علی‌اف اهدا کرد.

اردوغان «نشان جهان تُرک» را به علی‌اف اهدا کرد

 

استانبول/ خبرگزاری آناتولی 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در هشتمین اجلاس سران «شورای تُرک» با محوریت «فناوری‌های سبز و شهرهای هوشمند در عصر دیجیتال» در جزیره دموکراسی و آزادی استانبول برگزار شد، سخنرانی کرد.

پس از پایان این سخنرانی، اردوغان «نشان عالی جهان تُرک» را به مناسبت پیروزی قره‌باغ به نمایندگی از شورای ترک به الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان تقدیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه خطاب به علی‌اف اظهار داشت: به فرماندهی برادر عزیزم مظفر علی فرمانده کل قوا الهام علی اف، اشغال قره باغ پس از حدود 30 سال، ظرف مدت کوتاه 44 روز پایان یافت. این نه تنها برای خواهران و برادران آذربایجانی، بلکه برای جهان ترک نیز اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: در جنگ برای وطن، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پس از سال‌ها، اجرا شد. به این ترتیب آذربایجان پیام عدالت را در حافظه جامعه جهانی حک کرد. احیای تمامیت ارضی آذربایجان باعث تقویت وحدت و همبستگی جهان ترکیه شده است.




آچار سؤزلر : تورکیه, آذربایجان,

هشتمین اجلاس سران «شورای کشورهای ترک» در استانبول آغاز شد

+0 به یه ن

هشتمین اجلاس سران «شورای کشورهای ترک» در استانبول آغاز شد

 

هشتمین اجلاس سران «شورای کشورهای ترک» در استانبول آغاز شد


استانبول/خبرگزاری آناتولی

هشتمین اجلاس سران شورای همکاری کشورهای ترک‌‌زبان به میزبانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در استانبول آغاز شد.

در این نشست که با موضوع «فناوری‌های سبز و شهرهای هوشمند در عصر دیجیتال» در جزیره دموکراسی و آزادی استانبول برگزار می‌شود، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایحان، قاسم جمرد توکایف رئیس جمهور قزاقستان، صدر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، قربانگلی بردی‌محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان و همچنین بغداد آمریف دبیرکل شورا حضور یافته اند.




آچار سؤزلر : تورکیه,

درباره‌ی عکس خبرساز روزنامه کلید

+0 به یه ن

درباره‌ی عکس خبرساز روزنامه کلید «تصمیم‌ لازم گرفته می‌شود» [تکمیلی: لغو امتیاز شد]

 

 تصویر منتشرشده از روزنامه‌ی کلید در سایت باشگاه خبرنگاران جوان صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان صداوسیما نوشت: «روزنامه کلید دیروز در صفحه اول خود تصویری گرافیکی از ترسیم خط فقر چاپ کرد، که شکل دست و قلم ترسیم کننده مربوط به تصویری از نامه نگاری مقام معظم رهبری بوده است.



آردینی اوخو / ادامه مطلب

آچار سؤزلر : ایران,

ایران در خطرناک‌ترین نقطه تاریخی تورم قرار دارد

+0 به یه ن

مجیدرضا حریری: ایران در خطرناک‌ترین نقطه تاریخی تورم قرار دارد

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین هشدار داد که کشورش در خطرناک‌ترین نقطه تاریخی تورم در 40 سال اخیر قرار دارد.

 

مجیدرضا حریری: ایران در خطرناک‌ترین نقطه تاریخی تورم قرار دارد

عکس از ایرنا
 

استانبول/‌ خبرگزاری آناتولی

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: امروز ما در خطرناک‌ترین نقطه تاریخی تورم کشور در 4 دهه اخیر است. اگر از این مراحل تورم 50 یا 60 درصدی عبور کنیم، دیگر کنترل آن به صورت تصاعدی سخت می‌شود و می‌تواند به یک ابرتورم منجر شود.

به گزارش الینا، حریری ادامه داد: هر تصمیمی در کشور گرفته می‌شود باید عواقب آن را از جهت افزایش یا کاهش نرخ تورم بسنجیم، در واقع این موضوع باید اولین مسئله‌ای باشد که برای هر تصمیمی به آن توجه می‌شود. تورم و تحریم امروز دو مسئله اصلی اقتصاد ما هستند که باید همیشه آنها را در نظر داشته باشیم که با چه روشی اثر آنها را خنثی کنیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین همچنین با بیا این که 90 درصد از صادرات و واردات ایران با حدود 7 کشور است، بر لزوم افزایش تنوع بازار و تنوع و تعدد شرکا تاکید کرد.




آچار سؤزلر : ایران,

روزنامه شرق: ایران، خانه دوم مسئولان ایرانی

+0 به یه ن

 






 
روزنامه شرق روز دوشنبه ۱۰ آبان در گزارشی پرده از زندگی تعداد زیادی از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور و دوتابعیتی بودن آنها برداشت.

این روزنامه نوشت: «مدیران دو‌تابعیتی یا مدیرانی که فرزندان و حتی همسرانشان خارج از کشور سکونت دارند، یک امر معمول به حساب می‌آید. فرزندان بسیاری از مقامات عالی‌رتبه در خارج از کشور زندگی می‌کنند و اروپا و آمریکا محل زندگی و کار و تحصیل فرزندان تصمیم‌سازانی است که هم در جریان اصول‌گرایی قرار دارند و هم در جریان اصلاح‌طلبی. هر چند اصول‌گرایان فریاد غرب‌ستیزی سر می‌دهند، اما همان غرب محل زندگی عزیزان‌شان است. برخی از آنها از جنس اصول‌گرایی بوده و از یک‌سو مردم را به غرب‌ستیزی دعوت می‌کنند و از سویی دیگر محلی امن و رفاهی غربی در آن‌سوی مرزها برای خانواده خود فراهم کرده‌اند.»



آچار سؤزلر : ایران,